Ekologiczne ziarna

Moda na spożywanie ziaren, chleba, czy jogurtu z ziarnami i wielu innych produktów z dodatkiem ziaren nie oznacza, że wszystkie nasiona są tak samo wartościowe dla organizmu. Zatem z jednej strony istnieją ziarna bogatsze w najcenniejsze i najzdrowsze składniki, a z drugiej strony zapotrzebowanie na nie dla jednego organizmu będzie zupełnie inne, niż dla innej osoby – i tymi wyznacznikami właśnie warto się kierować przy wyborze ziaren do swojej codziennej diety. Na szczególną uwagę zasługują zwłaszcza nasiona słonecznika, siemię lniane, nasiona chia i sezam, gdyż wszystkie one są kopalnią witamin, minerałów i innych prozdrowotnych składników odżywczych, w dodatku wolne od glutenu i GMO.

Ekologiczne nasiona chia, zwane też szałwią hiszpańską, są cennym źródłem białka, błonnika, magnezu, manganu, wapnia, potasu, fosforu, cynku oraz witamin: B1, B2 i B3. Ponadto zawierają sporo kwasów omega-3, aminokwasów i przeciwutleniaczy.

Ekologiczna chia
Ekologiczna chia popularnej marki „bioplanet”

Zarówno białko, jak i wapń wraz z magnezem i fosforem są niezbędne dla utrzymania prawidłowego stanu kości, dlatego mogą być zalecane m. in. dla osób zmagających się z osteoporozą. Spożywanie chia nasion wpływa na obniżenie poziomu ciśnienia krwi i zmniejszenie stanów zapalnych. Ponadto dostarczają energii, wigoru i chęci do życia. Wskazane są zatem szczególnie dla osób osłabionych lub uprawiających sporty, czy jakąkolwiek aktywność fizyczną.
Nasiona chia można dodawać do surówek, deserów, warzyw, ryżu, jogurtu, paprykarzy, pasztetów, zup, sosów i właściwie niemal do wszystkiego. Oczywiście należy je stosować w rozsądnych ilościach, najlepiej 1-2 łyżek dziennie.

Siemię lniane, podobnie jak chia, jest bogatym źródłem kwasów omega-3, błonnika, minerałów, cynku, wapnia, magnezu a ponadto flawonoidów, witamin z grupy B i witaminy E – zwanej też witaminą młodości oraz białka, potasu, żelaza i kwasu foliowego.

siemie lniane Bioplanet
Siemie lniane w opakowaniu 400 gram od BioPlanet

Spożywając siemię lniane, wzmacniamy swój system immunologiczny. Siemię korzystnie też działa na żołądek i cały układ pokarmowy, m. in. poprawiając pracę jelit i regenerując błony przewodu pokarmowego. Wykazuje właściwości przeciwzapalne, przeciwgrzybicze przeciwmiażdżycowe i antynowotworowe! Polecane jest również kobietom w okresie menopauzy, gdyż łagodzi jej objawy, oraz osobom cierpiącym na wrzody żołądka. Poza tym poprawia stan skóry, włosów i paznokci. Korzystnie wpływa też na nastrój. Poprawia pamięć i koncentrację.
Siemię lniane można stosować zarówno w formie ziaren, jak i zmielone. Możemy je dodawać dosłownie do wszystkiego – na przykład do jogurtów, zup, surówek, sosów, kanapek, sałatek itp.

Chia, siemię lniane oraz … Sezam
Do ziaren, przebogatych w składniki odżywcze i świetnie wpływających na zdrowie, należy również sezam. Zawiera między innymi dużo wapnia, żelazo, cynk, magnez, mangan, fosfor, białko, witaminy E, A i B, kwasy tłuszczowe omega-6 oraz przeciwutleniacze, np. kwas fitynowy, wykazujący właściwości antynowotworowe i pomagające usuwać nadmiar metali z organizmu. Kolejnymi ważnymi przeciwutleniaczami są sesamol i sesamolina, które spowalniają procesy starzenia organizmu, obniżają ciśnienie tętnicze krwi i zmniejszają ryzyko rozwoju nowotworu. Sezam wspomaga przemianę materii i pracę całego układu trawiennego. Wykazuje właściwości przeciwzapalne i przeciwgrzybicze. Wzmacnia naczynia krwionośne. Stosowany jest również w osłabieniu, skurczach nerwowych, zaburzeniach widzenia, bólach i zawrotach głowy, hemoroidach oraz w chorobach reumatycznych. Zalecany jest także w okresie menopauzy, gdyż przeciwdziała jej przykrym objawom.

Ekologiczny sezam czarny niełuskany – opakowanie 250 gram od BioPlanet

Podobnie, jak siemię lniane, można go stosować w formie ziaren lub zmielić w młynku do kawy i dodawać do deserów, kremów, past; można go w formie zmielonej stosować jako posypkę do niektórych ciast, deserów i kanapek.

Nie mniej cenne od sezamu są ziarna słonecznika. Podobnie jak sezam i siemię lniane, słonecznik jest bogatym źródłem witaminy E – witaminy młodości i płodności. A zawarte w nim fitosterole obniżają poziom cholesterolu we krwi, chroniąc przed miażdżycą i chorobami serca. Nasiona te zawierają również witaminy C, A, D i z grupy B, wapń, magnez, żelazo, potas, fosfor i cynk oraz aminokwasy. Dzięki zawartości błonnika, pomagają likwidować zaparcia.
Występujące w słoneczniku fitosterole i kwas linolowy – chronią przed chorobami nowotworowymi. Z kolei dzięki witaminom A i D, spożywane ziarna słonecznika wspomagają wzrok, kości i korzystnie oddziałują na cerę. Poza tym wzmacniają odporność, poprawiają nastrój, pomagają przy bezsenności i w stanach depresji.

Wszystkie wymienionej tutaj nasiona mają właściwości wzmacniające organizm, poprawiające jego kondycję zdrowotną, podwyższające odporność, dodające energii i sprzyjające rekonwalescencji oraz wzbogacające organizm w cenne pierwiastki i witaminy. Oczywiście należy je stosować z umiarem, gdyż w nadmiarze nic nie jest dobre. Lepiej zatem stosować je w mniejszych ilościach, a systematycznie, niż rzadko, a w dużych ilościach, co mogłoby doprowadzić do wzdęć, czy innych dolegliwości. Gdy jemy zdrowe produkty z umiarem, nasze ciało podziękuje nam świetnym samopoczuciem i energią, dzięki której odzyskamy zapał, entuzjazm, temperament i radość życia.